Ilse en Marcel op wereldreis

Dwars door China

Na 3 weken China is het wel tijd voor een update. Bedankt voor jullie leuke reacties op ons vorige verhaal! Helaas is het internet hier wat traag, dus de foto's bij dit verhaal volgen binnenkort.

Vorige keer zijn we geeindigd bij de aankomst in Beijing na de reis met de Transmongolie Express. Beijing heeft heel veel te bieden en de week die wij er hebben doorgebracht is te kort om alles te zien en te doen, maar we hebben een aardige indruk gekregen door een aantal highlights te bezoeken. Dag 1 lopen we door de Verboden Stad (enorm groot complex van de keizerlijke familie) en bekijken we het plein van de Hemelse Vrede (met op elke paal meerdere bewakingscamera's), daarna nemen we een populair vervoermiddel - de fiets - en verkennen we de stad op de tweewieler. Niet te missen is ook de Chinese Muur, waar we overheen gelopen hebben (respect voor de lopers die de marathon over de Muur lopen) en van fantatische vergezichten genoten hebben. 's Avonds eten we met Erwin en Tessa die ook lang op reis zijn. Op het menu staat o.a. slang en larven! Verder bezoeken we het Zomerpaleis (een grote buitenspeelplaats voor de keizer), het Olympisch stadion (bizar dat dit allemaal gebouwd is voor een paar weken sporten), de Lama Tempel en het Park of Heaven. Na een week Beijing is onze indruk erg positief. Beijing is erg westers met vriendelijke mensen waar heel veel te doen is.

Na een week Beijing gaan we met ons - tot dan toe - favoriete vervoermiddel van de reis verder China in. Een 27 uur durende treinrit later zullen we uitstappen in Chengdu. Helaas waren de bedden uitverkocht, maar hoe erg kan 27 uur op een stoel nu zijn? Nou, best erg! Gewapend met tickets banen we ons een weg door de Chinezen en vinden we onze hardseaters. Hardseater wil in deze niet alleen zeggen dat je een zere kont krijgt, maar ook dat het very hard (heel moeilijk) is om te zitten. Dat komt doordat zowel het gangpad als de ruimte tussen te stoelen gevuld is met Chinezen en hun baggage. Maar de Chinezen die een beetje Engels spreken, willen graag met je praten. Dus we maken wel leuk contact met de locals en bovendien proeven we wat lokale vruchten en noten! Kortom: niet nogmaals 27 uur op een stoel, maar het was best een leuke ervaring, achteraf! Aangekomen in Chengdu voelt de lege metro wat surrealistisch aan. Wat zijn we eenzaam. Gelukkig komen we snel aan in ons hostel en kunnen we op een bed liggen, heerlijk!

In Chengdu zelf is niet veel bijzonders te zien. Wat dat betreft is het niet heel erg dat Marcel hier een paar dagen ziek is. In die tijd regelen we onze trip door Tibet naar de grens met Nepal. Na 2 dagen bekijken we al slenterend de stad. Leuk is het People's Park met dansende en zingende mensen, theehuizen aan de rivier en traditionele oorreinigers (zelfs de Chinezen durven het niet aan een scherpe pin in hun oor te krijgen, dus nee bedankt!). De volgende dag bezoeken we het Panda reservaat, waar Chengdu bekend van is. Hier wordt geprobeerd de Giant Panda van uitsterven te redeen en daaromheen is een mooi park gebouwd waar panda's alle ruimte hebben en waar je ze goed kunt zien. Schattige beesten zijn het!

Omdat de trein naar Lhasa pas vanavond vertrekt, gebruiken we de rest van de dagen hier om een nationaal park (Jiuzhaigou) en een leuk bergdorpje (Songpan) te bezoeken. De busrit naar Jiuzhaigou voert langs de overblijfselen van dorpjes, wegen en bruggen etc. na de aardbeving die Sichuan 3 jaar geleden heeft getroffen. Bizar om te zien dat er nog auto's staan met grote rotsen erop en huizen waarvan alleen nog het dak zichtbaar is. Maar Chinezen blijven Chinezen en hebben ook hier een attractie van gemaakt, terwijl ze wel bezig zijn met het aanleggen van nieuwe wegen en dorpen. Het Jiuzhaigou park is een vallei met twee vertakkingen waarin heel veel meren en watervallen zijn. Wij hebben een van de vertakkingen wandelend bezocht en 20 km langs de schitterende meren en door de bossen gelopen. Echt heel mooi! Aan het einde van de wandeling zagen we de enorme hordes Chinese toeristen waarvoor de Lonely Planet waarschuwde.

Vanuit Jiuzhaigou rijden we naar Songpan, waar we wat door het dorpje lopen. De volgende dag wandelen we wat door de heuvels, maar dat valt door het weer een beetje tegen. Wel zien we hoe locals hun vlees verkopen. De Yak (een soort koe) hangt aan kettingen onder marktkraampjes, Yak koppen liggen in de steegjes, badend in plassen bloed. Heerlijk op de nuchtere maag! Gisteren komen we weer terug in Chengdu waar we ons voorbereiden op onze trip naar Tibet.

Vanavond vertrekt de trein naar Lhasa, waar we overmorgenmiddag (na 44 uur, maar dit keer op een bed) aankomen. We zijn erg benieuwd hoe het is op het dak van de wereld!

Als afsluiting nog een paar feitjes over China en Chinezen:

• We zijn nog steeds niet gewend dat Chinezen erg goed zijn in het produceren van rochels, plus bijbehorende smakelijke geluiden. Al kan Marcel wel al een aardige imitatie geven.
  • Babies en peuters dragen geen luier, maar er zit een groot gat in de broek. Veel makkelijker!
  • Stelletjes dragen dezelfde T-shirts en als het dik aan is zelfs een compleet gelijk outfit. Gelukkig hebben wij nog matchende bergschoenen en vesten van dezelfde kleur. Anders vallen we er wel erg buiten!
  • Publieke toiletten zijn soms niet meer dat 4 gaten in de grond, zonder tussenschot, waar mensen graag multitasken: roken en poepen is populair.
  • Het eten in Sichuan is erg lekker. Favoriet zijn Kongpao chicken en Fishflavoured pork.

Jolanda

Leuk weer om jullie belevenissen te lezen,
groetjes uit Breda.

Hans

Wat een verhaal weer, bijzondere dingen meegemaakt en veel gezien. Ik kijk uit naar de foto's.
Ga maar weer even aan het werk........

oma nederveen

wat heb ik weer genoten van jullie reisverhaalje kan er straks wel een boek van schrijven lieve groetjes van oma

Quirijn

Slang, larven! Wow! Erg leuk verhaal weer! Ben benieuwd naar de foto's.. GrQ

Margriet

Leuk! Had al foto's gezien van jullie date met tessa en Erwin. Lekker die insecten!
Maar als je de feiten leest, zou je bijna niet meer naar china gaan.. Have fun!

Inge en Matty

Ha reizigers!

Klinkt supergoed! Leuk ook om met de locals te praten. Zal een enerverende treinreis geweest zijn!
Zijn erg benieuwd naar de ervaringen op het dak van de wereld... *jaloers!*

Groetjes

Rick en Yvette

Hai,

Bedankt! We hebben weer even kunnen meegenieten van jullie mooie reis.
Echt om jaloers op te zijn, behalve de lange treinreizen dan

Groetjes Rick en Yvette

Dirk

Hartelijke groet uit Hong Kong. Net met Frans Isqua conferentie gehad, nu met Andrien onderweg naar Dali (Yunnan province) en Beijing. Dank voor het voorbereidend werk daar...;)

Erwin en Tessa

Ha reizigers, mooi verhaal! Wij gaan morgen naar Chengdu, dus handig om jullie verhaal te lezen. Heel veel plezier in Tibet, we zijn erg benieuwd naar dat verhaal!

Reisdewereldrond.nl

Mooi verhaal! Met name de weetjes over de chinezen doen ons lachen. Vannacht zijn wij van Xian naar Chengdu afgereisd. Helaas vd snurkende chinees in de softsleeper naast ons, maar verder een prachtige reis. Ennnn een heel stuk beter dan de hardseats die we hadden van Beijing naar Xian. Drama! Op dit moment zitten we in Lazy Bones Backpackers. Gaat er een belletje rinkelen? :)

Nouja, ik kan wel door blijven gaan, maar het komt er op neer dat we preciesss hetzelfde gaan doen als jullie. Een dezer dagen naar de panda's en binnen nu en een paar minuten boeken wij onze 7daagse tour naar Tibet om vervolgens door te gaan naar Nepal. Ik denk dat ik jullie blogje maar ga knippen-plakken naar onze website! ;)))

Geniet!!!

Ingrid

Nimen hao!!
Ophouden met die verhalen, ik krijg reiskriebels van jullie! Het klinkt dat jullie je ogen uitkijken daar. En al zoveel gezien! Niet te hard gaan he, straks zijn jullie alle 196 landen binnen een jaar door en moeten jullie naar Mars voor een volgende ontdekking ;-) Hoe eet je slang trouwens?
Enjoy!

Carla Engelbert (moeder van Ingrid)

Hoi Ilse en Marcel
Wat een geweldige ervaringen in China, ik geniet van jullie verhalen. Ik ben zelf erg bang van slangen en vind het een griezelig idee om ze te eten. Waar smaakt het naar?
Tja, en dan misschien later wellicht voor jullie een moeilijke beslissing over wel of geen luiers. Scheelt een hoop geld, maar toch!!
Ik kijk uit naar de fotos
Geniet van alles en alle goeds!

Thea en Ton

Hoi Ilse en Marcel,

We hebben met veel plezier jullie verhaal gelezen.Het idee om slang en larven te eten!!!Zo maken jullie nog eens wat mee onderweg.Zaterdag fijne verjaardag.
Groetjes pap en mam

Hoi Ilse en Marcel,

Gezellig, ouderwets een kaartje in de bus vandaag ( 22 sept.) vanuit Beijing.

Groetjes

Annemarieke

dag lieve mensen!
Beetje laat, maar toch nog jullie verhaal gelezen!
Jullie genieten, dat is duidelijk;)

liefs
xx

oma nederveen

vanmiddag jullie kaart ontvangen komt bij de andere reizen te hangen gaat alles nog naar wens geniet er maar goed van groetjes oma nederveen

maaike

psst geheimpje: Rene en Qian hebben ook een aantal dezelfde pakjes ;-)
trouwens wel gezien dat er nuanceverschillen zitten in de prints op de t-shirts?
misschien jullie ook wel als jullie te lang in dat land blijven?

groetjes, maaike

Hans

Wat een leuek en mooie foto's.

Jolanda

Ziet er lekker uit die fruithapjes, mooie foto's, vooral van de pandaberen.

oma nederveen

wat een mooie fotos wat dat vrouwtje van 80 doet doe ik ze niet na hoor groetjes oma nederveen tot de volgende keer

Lotte en Andries

Hoi Ilse en Marcel,

Wat leuk om jullie verhalen te lezen. Vooral dit verhaal van China is heel herkenbaar. Wij zijn ook naar Chendu geweest, en hebben daar ook de panda's mogen ontmoeten. Was echt een geweldige ervaring. Zijn vandaag aangekomen in Hong Kong waar weer veel nieuwe ervaringen op ons liggen te wachten!
Jullie nog veel plezier een goede reis!

Tiara Tours