Ilse en Marcel op wereldreis

Op safari in Kenia en Tanzania

Leeuwen die door het lange gras op de eindeloze savannes sluipen en geduldig wachten tot zij een antilope kunnen overmeesteren, terwijl op de achtergrond een kudde olifanten voorbijtrekt en giraffes eten van de acaciabomen die hier en daar groeien. Zo'n beeld komt bij ons op als we aan Afrika denken. Een beeld dat we de afgelopen twee weken ook werkelijkheid hebben zien worden tijdens de safari's die we in Kenia en Tanzania hebben gemaakt, waarbij we de wilde dieren met eigen ogen en van heel dichtbij in actie hebben gezien in vier prachtige natuurparken.

Het eerste park dat we intrekken is de Masai Mara in het zuidwesten van Kenia. We verblijven hier in een kamp waarvan de eigenaar een lokale Masai is en waar veel mensen uit de lokale gemeenschap werken. Niet alleen is het prachtig gelegen en een mooie uitvalsbasis voor het park, het geeft de Masai ook de kans om te profiteren van het enorme toerisme in het park en een deel van de winst gaat terug naar de gemeenschap. De Masai Mara is een prachtig gebied van grasland met hier en daar wat bomen en struiken. Daartussen leven enorm veel verschillende dieren. We komen bijna de complete big five (leeuw, luipaard, olifant, buffel, alleen de neushoorn zien we hier niet) tegen. Maar de mooiste momenten zijn wel als we de roofdieren in actie zien. Zo zien we onder andere een grote mannetjesleeuw in de bosjes een zebra verpulveren, komt een groepje jagende hyena's vlak langs ons busje gelopen en maken we mee dat een cheetah haar jong leert hoe ze moet jagen. Echt fantastisch om van dit alles toeschouwer te zijn van zo dichtbij.

De Masai Mara is onze laatste bestemming in Kenia. Hierna reizen we verder naar Tanzania. Voor we in dit land op safari gaan, blijven we een aantal nachten in Arusha. Behalve de safarihoofdstad van Tanzania, is dit ook een goede plek om meer van het Tanzaniaanse leven te leren. Wij bezoeken een basisschool in een klein dorpje net buiten de stad. Het beeld dat wij vooraf hadden van Afrikaanse scholen is niet overdreven. De school is letterlijk basic te noemen. In een slecht onderhouden lokaal zitten 80 kinderen waarvoor nauwelijks onderwijsmateriaal beschikbaar is. Wel weten de kids ons allemaal luid en duidelijk te begroeten met een 'Good morning teachers!'.

Vanuit Arusha vertrekken we voor onze tweede safari. De trip voert ons langs drie verschillende parken. Als eerste bezoeken we het droge Tarangire NP, dat vooral befaamd is vanwege de enorme hoeveelheid olifanten die hier leven. Mooi is dat onze gids minder bang is voor de olifanten dan de gids in de Masai Mara. Als er een enorme mannetjesolifant op onze jeep komt aflopen en ons op 2 meter passeert, blijven we dus gewoon rustig staan. Prachtig, maar ook wel een beetje eng! Behalve veel olifanten zien we onder andere leeuwen op de rotsen, komen we een grote groep wilde honden tegen (iets dat maar weinig mensen zien, blijkt als zelfs onze gids met 14 jaar ervaring foto's maakt), zien we aasgieren in een grote groep een kadaver opruimen en giraffes op bijzondere wijze drinken. 's Nachts slapen we op een camping midden in het park en worden we af en toe opgeschrikt door trompetterende olifanten vlakbij de tent.

Het tweede park dat we aandoen is Lake Manyara NP. Tweederde van dit park bestaat uit een meer waar veel vogels - zoals pelikanen en flamingo's - leven. Behalve water is er ook een groot stuk bos met een aantal verschillende apensoorten. Verder leeft er vanalles op de stukken waar de bebossing wat minder dicht is. Ook hier hebben we geluk en zien we leeuwen die in de boom geklommen zijn.

Vanuit Lake Manyara rijden we omhoog naar de Ngorongoro krater. Lang geleden is deze krater ontstaan door het ineenstorten van een hoge berg. In de krater leven enorm veel dieren en we begrijpen bij de eerste aanblik meteen waarom sommige mensen dit de ark van Noach noemen. Als we net een enorme kudde gnoe's zijn gepasseerd en genieten van een grote groep zebra's, zien we vlakbij de jeep een prachtige leeuw liggen die net klaar is met eten van een gnoe en de leftovers nog beschermt tegen de hyena's die al op de loer liggen. Na deze leeuw komen we er nog een aantal tegen die vlak langs de auto lopen. Behalve leeuwen zien we nog heel veel mooie dieren in de Ngorongoro krater, maar we genieten vooral ook van het prachtige kraterlandschap zelf dat een mooie achtergrond is op de vele foto's die we van de wilde dieren schieten.

Na drie dagen safari rijden we vanaf de Ngorongoro krater naar Moshi dat aan de voet ligt van Afrika's hoogste berg, de Kilimanjaro. Hier komen we bij en genieten we na van de twee fantastische safari's die we gemaakt hebben. Verder bezoeken we er de lokale koffieboeren waar we het hele proces van koffiebes tot een lekker bakje koffie doorlopen. Erg mooi om te zien waar onze fairtrade koffie (o.a. Max Havelaar koopt bij de coorperatie in) vandaan komt.

Vanuit Moshi rijden we naar het afgelegen Mambo, waar we nu op een heel mooie plek verblijven. Uit onze grote tent boven op een berg hebben we schitterend uitzicht over het berggebied van Usambara. Een heerlijke plek om alles dat we de afgelopen weken hebben gedaan even te laten bezinken en onze vele mooie safarifoto's nog eens te bekijken. Bij de foto's vinden jullie trouwens een selectie van de ruim 1.500 foto's die we tijdens onze safari's hebben gemaakt.

Hans

Hallo Ilse en Marcel,
Wat een spannend verhaal zeg. Je bent er niet voor niets natuurlijk en als je dan zoveel dieren ziet, is dat wel mooi.
Jullie gingen toch ook nog naar de echte Grote Apen?
Je hebt me nieuwsgierig gemaakt vwb de foto's.
Maar we wachten wel even.

Gr. Pap

Ingrid

Wow! Wat doet dat met je om al die dieren te zien? En dat contrast met het 'andere afrika' ?

Jolanda

Mooi verhaal, ben benieuwd naar de foto's, dikke kus.

Quirijn

Cool!! Echt super toffe ervaring lijkt me het, met al die wilde beesten!!! Geniet ervan nu t nog kan!

oma nederveen

wat maken jullie toch een hoop mee ik zou het maar eng vinden hoor al die wilde beesten maar wat schrijf je toch een mooie verhalen bedankt voor de kaart ik heb ze allemaal op gehangen nog even en dan zien ik jullieweer in het echt wat gaat een jaar toch hard he groetjes oma

Stef

Nice! En thanks voor jullie kaartje. Geniet van de laatste weekjes. Tot in augustus!

Tessa

Ik wil ook op safari! Echt een super reis door Afrika, geniet er van!

Carla

Wat een bijzondere ervaring moet dat zijn!
Jullie zien de dieren in hun habitat. Ik ben benieuwd naar jullie foto's!
Geniet nog van alles en blijf gezond!
Groetjes Carla

Thea en Ton,

Wat mooi om dat allemaal mee te maken,geniet nog van jullie laatste paar weken.

Groetjes pap en mam

Annemarieke

Lieve Ilse en Marcel,

Klinkt alsof jullie weer heel veel indrukken heb opgedaan! Kan me voorstellen dat dat allemaal even moet bezinken. Nog even, en dan vliegen jullie weer naar huis. Hoop dat jullie nog een hele fijne 2 laatste weken hebben!

liefs
Annemarieke

Ilse en Kees

Wat een mooie verhalen weer :) Iedere keer weer erg leuk om te lezen. Jullie hebben ons wel nieuwsgierig gemaakt naar de foto's!

Loes

Prachtige fotos, wat een mooie ervaringen! Hopelijk kunnen jullie nog lang nagenieten van de prachtige fotos!
Geniet van jullie laatste dagen/weekjes. Tis snel gegaan ofniet?

oma nederveen

zondagmiddag je pa en ma fietsen net weg ze vertelden dat er fotos waren dus gauw gaan kijken heb er weer van genoteng hoor zielig dat ze elkaar opeten watgenieten jullie toch je bent wel een ervaring rijker hopen jullie gauw persoonlijk te zien groetjes oma

Leon & Cindy

Waaauuuw jongens: wat een schitterende ervaring en jaloersmakende foto's. We spreken graag weer een keertje ergens in deze mooie wereld af om alle verhalen te horen en adviezen in te winnen want dit zouden we graag ook een keertje doen. Geniet van de laatste 'zware' loodjes. Xx uit Perth

Richard

Mooi hoor! Wat ben ik jaloers.

Tiara Tours