Ilse en Marcel op wereldreis

Eindbestemming Nederland

Inmiddels zijn we bijna 2 maanden thuis en zijn we van de reizende wereld overgestapt in de werkende wereld. Een flinke overgang, maar met de week raken we beter gewend aan Nederland. We willen graag een afsluitende post op onze website zetten om hiermee onze reis echt af te sluiten. Daarom is hieronder onze echte laatste blog te lezen over onze belevenissen in Nederland en afsluitend aan de hand van vragen een terugblik op ons prachtige reisjaar.

Na 366 dagen landt de Airbus A380 waar we in zitten op Schiphol. Een wandeling van 20 minuten brengt ons van deze grote kist naar de paspoortcontrole. Snel via de zelfscan naar de bagagebelt. Helaas zijn de ramen die tussen ons de aankomsthal instaan geblindeerd, dus we kunnen niet alvast naar onze familie en vrienden zwaaien. Het wachten op de bagage duurt veel te lang, maar uiteindelijk lopen we met onze lichte backpacks (het meeste van onze kleding is in Afrika achtergebleven) door de deuren waar ons ontvangstcomité ongeduldig staat te wachten en erg blij is ons weer te zien. Ook voor ons is het heerlijk om hen na precies een jaar weer in de armen te sluiten! Een bakkie koffie bij Starbucks is veel te snel op om echt bij te kletsen, maar genieten is het wel om iedereen weer te zien.

Na een paar dagen bij de ouders gaan we naar ons oude appartement in hartje Rotterdam. Dezelfde plek die we een jaar eerder gedag hebben gezegd is nu ons nieuwe huis. Als onze spullen uitgepakt zijn en hun plek hebben gekregen voelt het alsof we nooit weggeweest zijn of hoogstens een korte vakantie hebben gehad. Het centrum van Rotterdam is wel wat veranderd. In de Witte de Withstraat is een aantal leuke tentjes geopend, halfafgebouwde torenflats zijn nu bewoond en langs de Maas zijn leuke grasveldjes aangelegd.

Om niet helemaal te vergeten dat we een fantastisch jaar hebben gehad beginnen we meteen met het maken van een fotomuur van de mooiste plaatjes. Foto's uitkiezen blijkt best lastig te zijn met een collectie van bijna 20.000 exemplaren. Het resultaat is een prachtige muur die ons doet terugdenken aan alle mooie bestemmingen elke keer als we aan ons bordje Hollandse kost zitten. De foto's houden zo alle verhalen die langzaam wegzakken fris in het geheugen.

Ondertussen spreken we met vrienden af met wie we een jaar lang alleen maar via Skype en e-mail contact hebben gehad. De interesse van hen maakt ons enthousiast om die dingen te vertellen die niet op onze blog te lezen waren en wakkert het reisgevoel in ons weer aan. Maar wij vinden het ook erg waardevol om te horen hoe het met hen in Nederland ging en gaat. Het is mooi om te zien dat je na een jaar lang elkaar niet zien gelukkig weer heel eenvoudig met elkaar de draad kan oppakken.

Naast ons huis op orde brengen, gezellig afspreken met vrienden en ons weer thuis voelen in Nederland is het vinden van een nieuwe baan ook niet onbelangrijk. Dat lukt gelukkig heel goed. Voor Ilse zit de eerste maand werken er inmiddels op. Zij vult een aantal zwangerschapsverloven op bij een ander onderdeel van haar oude werkgever. Ook Marcel heeft de eerste weken in een nieuwe functie achter de rug. Toevallig ook bij zijn oude werkgever. Het lijkt wel of er niets veranderd is! Met allebei nieuw (tijdelijk) werk sluiten we voor ons gevoel echt een periode van vrijheid af.

Terug in Nederland is iedereen nieuwsgierig naar onze wereldreis en onze thuiskomst. Op de meestgestelde en leukste vragen geven we hieronder (nog een keertje) antwoord.

Leukste land?

Het lijstje van meestgestelde vragen wordt onbedreigd aangevoerd door de vraag welk land nou het leukste was. Een kort antwoord op deze vraag is dat we niet één favoriet hebben, maar een aantal interessante, mooie, fijne landen. Favoriet bij ons zijn India (vanwege het contrast met NL), Nepal (schitterende natuur, vriendelijke mensen), Australië (relaxte sfeer, vrijheid met kamperen, oud&nieuw Sydney), Tanzania en Kenia (safari's), Cambodja (aardige mensen, geschiedenis nog overal voelbaar).

Vast erg duur?

Iedereen wil het weten, maar niet iedereen durft het direct te vragen: 'Hoeveel kost zo'n jaar reizen nou?' Wij hebben met z'n tweeën dit jaar ongeveer 44.000 euro uitgegeven. 2.000 euro daarvan ging in de voorbereiding zitten. Vliegtickets waren goed voor bijna 6.000 euro en visa kostten ons ruim 1.000 euro. Voor alle toekomstige (wereld)reizigers die op zoek zijn naar wat meer financiële informatie hebben we per land een bestedingsoverzicht gemaakt. De kosten per dag zijn voor 2 personen:

Herkende Mollie jullie nog?

Ruim een jaar geleden heeft Mollie, onze kat, een nieuw huis gevonden bij Ilse's ouders. Natuurlijk waren wij erg benieuwd of het beestje ons nog herkende. Als we Mollie voor het eerst zien, lijkt er toch een soort herkenning te zijn bij het diertje. In ieder geval komt ze vaak en lang bij ons zitten en vindt ze het heerlijk om door ons geaaid te worden. We weten het zeker, ze weet nog dat wij haar oude baasjes waren. Of is het gewoon een enorme knuffelkat die naar iedereen komt?

Zijn jullie al weer ‘geland' in het Nederlandse leven?

Inmiddels kunnen we hier steeds meer volmondig ja opzeggen. Maar in het begin is het erg wennen en moeten we toegeven dat er zeker wat dipjes zijn geweest. De eerste weken voelt het alsof we maar een paar weken zijn weg geweest en soms zelfs alsof we een jaar in de tijd zijn terug gegooid. Daarom besluiten we snel foto's op de te hangen om de waanzinnige herinneringen levend te houden. En als er dan ook nog eens muziek op de radio voorbij komt die voor ons centraal staat voor de reis, dromen we weer even weg.Ook moeten we in het begin wennen aan de Nederlandse cultuur en mentaliteit, die zeker in een stad als Rotterdam sterk naar voren komt. Wij vinden onszelf als Nederlanders altijd erg gastvrij, maar dat zijn we eigenlijk niet. Waarom elkaar helpen als je ook gewoon door kan lopen? En lekker voordringen bij de kassa zodat jij maar het snelste klaar bent. Het korte lontje zien we de eerste weken ook voor ons gevoel opvallend vaak voorbij komen. We hebben zoveel verschillende landen bezocht waarbij het gemeenschapsgevoel sterker lijkt te leven. Bovendien vorm je als reizigers onderling ook snel een gemeenschap. Je kiest immers allemaal bewust ervoor om naar bepaalde landen af te reizen en je open te stellen voor een nieuwe cultuur. Toch kunnen we nu zeggen dat we steeds beter gewend zijn en ook genieten van de Nederlandse cultuur en we dit echt ons thuis noemen. Het weer gezellig afspreken met familie en vrienden, en weer aan het werk zijn helpen hier erg bij.

Over twee jaar weer voor lange tijd op reis?

Na nog geen twee maanden thuis wordt ons nu al vaak gevraagd of het niet weer begint te kriebelen. Niet vreemd, we zijn immers al twee keer voor lange tijd weg niet. We ontkennen dan ook niet dat we al genoeg ideeën hebben voor de eerstvolgende vakantie. Maar een lange reis zoals afgelopen jaar, dat is toch echt wat anders. We hebben er enorm van genoten en hadden dit niet willen missen. Het klinkt cliché, maar we ervaren het echt als een verrijking. Toch hebben we er ook een lange tijd van alles voor aan de kant gezet. Het sparen betekende ook dat we vaker nee aan onszelf en vrienden moesten verkopen. Nu we daar weer veel vrijer mee om kunnen gaan genieten we daar enorm van. Bovendien willen we ook verder met ons leven in Nederland en volgende stappen maken. Zoals een keer een echt huis kopen. Vakanties naar verre bestemmingen blijven er zeker, dat kunnen we niet missen. Maar nog een jaar er tussenuit zien we voorlopig niet gebeuren. En dat moest vast ook een hele geruststelling zijn voor onze familie en vrienden.

Zijn jullie vaak ziek geweest?

Op de één of andere manier zijn mensen hier ook erg nieuwsgierig naar. Die verre landen worden vaak geassocieerd met ziek worden. We vinden zelf dat we erg mazzel hebben gehad. Van eten zijn we zeker meerdere keren ziek geworden, dat is hoe goed je ook oplet niet te voorkomen. Daarbij staat die keer in China overigens met stip bovenaan. We hebben nooit geweten dat je je zo ziek kan voelen van eten. En we mochten op dat moment ook nog eens voor 48 uur de trein in naar Lhasa. Daarnaast is Marcel natuurlijk een keer te gebeten door een hond waardoor we direct naar een kliniek moesten voor een extra Rabiësshot (gelukkig in Nederland al vaccinatie gehaald waardoor twee extra shots voldoende waren) en hebben we een paar keer lichte koorts gehad. Maar al met al hebben onze lichamen het prima doorstaan.

Tenslotte willen wij jullie enorm bedanken voor het volgen van onze website, het plaatsen van reacties, de telefoontjes, het sturen van mailtjes en berichtjes op Facebook. Zo ver van huis is het heel fijn om berichten vanuit thuis te krijgen en daar keken we dan ook altijd echt naar uit. Wij kijken terug op een gigantisch waanzinnig mooi jaar en het is heerlijk om dat onder andere via deze weg met jullie gedeeld te hebben. Thanks en voor wie we nog niet ‘live' gezien hebben; tot snel!

Andries en Lotte

Wat geweldig dit laatste verhaal! Vooral de vragen en antwoorden zijn heel herkenbaar, maar natuurlijk ook het weerzien! Hopelijk snel weer een volgende "date"!

anita

Ik herken jullie verhaal helemaal. En wat betreft het budget: heb het nog even nageteld voor wat betreft aus en NZ kwam ik ongeveer op hetzelfde uit. Leuk jullie gezien te hebben in alice springs en jullie weten: kom gerust een keer koffie drinken als jullie in Limburg zijn!

fam boere

onwijs leuk
om dit weer te lezen
ik miste het echt
gr joke

Annemarieke

Mooi verhaal ter afsluiting! Heb er weer van genoten. En zo'n prachtig overzicht per land qua kosten, ik had niet anders verwacht! :) Liefs!

Carla

Ik dacht vaak genoeg: Zou er nog een afsluitend verhaal komen, dan is het pas echt afgesloten. En ja dus!
Ik heb genoten van jullie avonturen en zou het leuk vinden om jullie te ontmoeten. Wij vindenhet leuk om jullie bij ons
thuis uit te nodigen. Vinden jullie dit ook bel of mail ons, dan maken we een afspraak.

oma nederveen

jullie verhaal zo juist gelezen ik ben wel blij je weer in levende lijve gezien te hebben vond het wel gezellig hoop dat je weer gauw gewend aanhet hollandse weer groetjes oma

Stef

Tja je werkt natuurlijk niet voor niets bij het ministerie van financien ;)
Ik hoor wel wanneer ik kan komen klussen in een nieuw "echt" huis :).
tot gauw

Tiara Tours