Ilse en Marcel op wereldreis

Heerlijk vakansi in Indonesië

Indonesië, het volgende land op onze route door Zuidoost-Azië. Voordat we voet aan de grond zetten op deze voormalig Nederlandse kolonie hebben we wilde plannen om ons te verdiepen in de koloniale geschiedenis, het toeristenpad te verlaten op Java, daarna de schoonheid van het authentieke Lombok te leren kennen en nog een paar dagen bij te komen op Bali. Maar nog voordat we goed en wel geland zijn in Jakarta zijn die plannen totaal veranderd.

Onze hoofden zitten tjokvol met alle indrukken van de afgelopen tien maanden en we vinden het steeds lastiger om echt te genieten van de nieuwe plekken die we bezoeken. Niets lijkt meer een positieve indruk op ons te kunnen maken, veel wat we zien vergelijken we met Nederland en vinden we veel beter in ons fijne, kleine landje. Wanneer in Hanoi voor de zoveelste keer een scooter bijna over onze tenen rijdt is onze grens bereikt: we zijn er klaar mee! Maar we willen nog niet naar huis. Naar het avontuur dat ons in Afrika wacht kijken we namelijk nog heel erg uit. Alleen willen we daar wel vol energie van kunnen genieten. Van andere wereldreizigers weten we dat de reisdip waar we last van hebben bij reizen hoort en dat daar gelukkig een goede oplossing voor bestaat: vakantie! We gooien onze plannen voor Indonesie om, besluiten ons te beperken tot het bezoeken van wat highlights op Java en daarna lekker vakantie te vieren op Bali.

Op Java komen we aan in Jakarta. In deze uitgestrekte stad genieten we van enorme luxe in de grote winkelcentra en bezoeken we het oude Batavia, waar nog overblijfselen uit de koloniale tijd te zien zijn. Vanuit Jakarta maken we een mooie treinreis naar Yogyakarta. De culturele hoofdstad van Java ligt vlakbij de grootste Boedistische tempel ter wereld - de Borobudur - die we met zonsopkomst bezoeken. Vooral het zicht vanaf de tempel op de omliggende vulkanen die uit de ochtendnevel omhoog steken bezorgt ons een magisch gevoel. In Yogyakarta zelf bezoeken we verder nog een aantal interessante gebouwen, waaronder het paleis van de sultan. De laatste stop op Java is de Bromo vulkaan in het oosten van het eiland. 's Ochtends om 3.30 uur staan we naast ons bed om met een jeep door het vulkanische landschap naar het uitzichtpunt te rijden. Hier kunnen we aanschouwen hoe de zon achter de vulkanen oprijst en langzaam de toppen verlicht die uit het neveldeken steken. Tenminste als er geen mist over het uitzichtpunt zou hangen. Wat een teleurstelling! Gelukkig is het iets lager wel helder en overzien we alsnog het hele vulkaanlandschap.

In tegenstelling tot wat we gepland hadden blijven we maar een week op Java en reizen we daarna naar Bali om daar lekker weinig te doen. Wel zien we nog redelijk wat van het eiland, omdat we op drie verschillende plekken telkens ongeveer een week blijven. We verwennen ons eerst met een resortje met heerlijk zwembad in Lovina, in het noorden van Bali. De zes dagen hier gaan razendsnel voorbij en doen ons erg goed. Helemaal bijgekomen stappen we in een auto met chauffeur die ons via een mooie route langs tempels, vulkanen en rijstterrassen naar Ubud in het hart van Bali rijdt. Ubud is bekend vanwege spa's, kunst en de groene omgeving met rijstvelden waar het heerlijk wandelen is. We maken met alledrie kennis, maar nemen daar wel lekker een week de tijd voor. Daarna gaan we naar het zuiden van Bali, waar de grootste attractie het strand is. Hier genieten we nog een week van zon, zee, strand en lekker Indonesisch eten voor we onze 'vakantie' op Bali en daarmee het derde hoofdstuk (ZO-Azië) van onze reis afsluiten. De weken op Bali doen ons erg goed en onze reisdip is volledig verdwenen. We zijn er klaar voor om vol nieuwe energie aan het laatste deel van ons avontuur te beginnen: Afrika.

Aan het einde van het derde hoofdstuk van onze reis nog wat opmerkelijke weetjes over Bali en Java en onze reis op deze twee eilanden.

• De Indonesische taal kent veel woorden die veel overeenkomst hebben met het Nederlands, alleen de schrijfwijze is wat anders. Bijvoorbeeld polisi, informasi en notaris. De mooiste voor backpackers vinden wij: gratis!
  • Het eten uit de Indonesische keuken is in Nederland bekend als Chinees-Indische. Wij hebben een maand lang genoten van nasi goreng, sate, gado gado en nog veel meer lekkers.
  • Bali is een waar yoga-Mekka en Ubud is het bekendste oord op het eiland hiervoor. Ilse heeft lichaam en geest ontspannen tijdens haar eerste yogales. Toch lastiger dan het lijkt en een beetje zweverig, maar zeker thuis voor herhaling vatbaar.
  • Op Bali zie je in de lucht altijd vliegers hangen, sommige zijn wel 5 meter breed. Naast de kinderen die het leuk vinden om er mee te spelen is het vooral bedoeld om met de goden te kunnen communiceren.
  • Ook al bezoek je enkel het strand op Bali, dan nog zijn de vele offers niet te missen. Dagelijks maken de vrouwen hier wel 30 kleine offers die op verschillende plekken , o.a. de straat, zijn terug te vinden. Het zijn vaak prachtige kleurrijke offers met bloemen, wierrook, rijst en een snoepje of koekje. Dat laatste wordt dan meestal door de duiven, katten of apen opgegeten.
  • Elk huis op Bali heeft zijn eigen tempel. Zo ontbijten wij bij de bed & breakfast in Ubud naast de tempel van onze gastvrouw en in Sanur staat onze kamer zelfs op een tempelcomplex.

Hans

Heey,

Wat een verhaal weer zeg en die foto's.
En dan zeggen se dat ik op mijn taal moet letten :).
Geniet nog even want voor je het weet is het voorbij.

gr Pap.

Quirijn

Bespeurde ik hier zomaar een spoortje van verlangen naar ons mooie Nederland? Nou, zou me er maar niet teveel van voorstellen hoor: het weer is niet echt best en het voetbal is nog slechter... Geniet ervan in Afrika! En vergeet Nederland nog even, want voor jullie het weten is het herfst en sta je weer op Schiphol.
grQ

ReisDeWereldRond.nl

Klinkt goed! Helemaal opgeladen voor Afrika, lekker. Gaan jullie een overland-tour maken? Wij vonden Afrika machtig. Voor ons het begin, voor jullie het eind. Geniet 200%... Voor je het weet zit je op je laatste dag. Zoals wij :( Morgen staan wij na 11mnd weer op Schiphol en dat voelt RAAAARRR!

Enjoy Afrika! En mocht je de kans hebben, bezoek de Delta in Botswana.

Tessa

Heel verstandig om even een vakantie in je vakantie in te lassen;) Goed om te lezen dat jullie nog steeds genieten. Ben benieuwd naar jullie verhalen over Afrika!

Marc van Herel

Hoi Marcel en Ilse,

Klinkt goed zo'n reisdip! Zou je eigenlijk vaker moeten hebben. Goed om te horen dat jullie weer opgeladen zijn. Veel plezier in Afrika. Gingen jullie trouwens nog op hoogte-stage in Kenia? Zou mooi van pas komen voor de Singelloop...

Gr. Marc

Annemarieke

Fijn om te horen dat jullie weer voldoende energie hebben opgedaan om ook van het laatste stukje van jullie reis nog volop te kunnen genieten! Heel veel plezier in Afrika en tot snel (dat kan ik nu weer zeggen, fijn!).
liefs!

Ingrid

Haha, de grap is dat jullie vakantie net zo klinkt als de rest van jullie reis - alleen besef je weer dat je niet MOET maar gewoon WIL (je bent toch op reis voor jullie zelf en niet omdat de reis vindt dat jullie allerlei dingen moeten en zullen doen?)
Maar fijn om weer opgeladen te zijn voor de laatste etappe! Gewoon lekker jullie ding dus doen - enne, lekker gaan genieten in afrika, of het nu meelpap kauwend in 1 hutje is of bungee jumpen met uitzicht op de olifanten ;-)

Thea en Ton,

Fijn om te horen dat jullie heerlijk uitgerust aan je laatste stukje van de reis beginnen.Veel plezier in Afrika.
Geniet ervan,want voor je het weet is het voorbij.

gr. pap en mam

Tiara Tours