Ilse en Marcel op wereldreis

9000 km met de trein van Moskou naar Beijing

Om kwart voor 12 's avonds vertrok de trein vanuit Moskou met voor ons eindbestemming Beijing. Samen met nog 6 andere gezellige Nederlanders en Belgen stapten we de trein in, die voor ons direct een verrassing was. Hadden we ons allemaal al voorbereid op een gare trein, verbleven we de eerste vier dagen tot Irkutsk juist in een moderne trein met liefdevolle verzorging van onze provodnik (elke dag stofzuigen en schoonmaken met een mooi schort voor, meerdere malen per dag een heerlijke maaltijd voorschotelen etc). Het leek wel of we nog bij onze ouders waren.
De Belgen Rony en Jef vormden het goede gezelschap in onze coupe en met de gezellige buren Coen en Roos bleken we zelfs tot Beijing samen te reizen en een hoop samen te doen.

Het eerste deel van de treinreis was meteenhet langste, 4 nachten hebben we er doorgebracht. Deze vlogen echter voorbij met genieten van het landschap, slapen, drankjes drinken, de trein verkennen, kletsen en lachen. Jullie begrijpen, we hebben ons goed vermaakt en als je denkt dat je alle tijd hebt om lekker wat boeken te lezen, vergeet het maar, we zaten nog maar op de helft van het eerste boek toen we in Irkutsk aankwamen. Daar zijn we direct richting Listvijanka gegaan waar we een guesthouse hadden aan het prachtige Baikalmeer. We hadden ergoed weer waardoor het meer er schitterend uitzag. We hebben het Baikalmeer bewonderd vanaf een hoger gelegen uitzichtpunt en vanaf de boulevard, waar Marcel zich te goed heeft gedaan aan een echt Omul visje. Een 'once in a lifetime experience' want deze komen alleen voor in het Baikalmeer. Wisten jullie trouwens dat je je in Siberie goed kan verbranden? We zagen aan het eind van de daggoed rood.

Naast het Baikalmeer hebben we ook een bezoek gebracht aan Irkutsk zelf, hier verbleven we in een zogenaamde homestay. Dat betekent dat je letterlijk bij iemand thuis slaapt. We sliepen in het appartement van Svetlana en haar familie, waarbij er een bed voor ons was opgemaakt in de woonkamer. Het ontbijt werd ook door haar klaargemaakt, en wat voor een. Een waar verjaardagsontbijt voor Ilse!

In Irkutsk stapten we op Ilse haar verjaardag in de trein op weg naar Mongolie. Toen kwamen we er achter wat een luxe trein we eerder hadden gehad, want de Chinese trein die we kregen was toch wat anders. Op de grensovergang van Rusland naar Mongolie hebben we uiteindelijk zeven uur stil gestaan voor een paar stempels in ons paspoort. Volgens ons ook een hoop uiterlijk vertoon. De volgende ochtend kwamen we vroeg aan op het station van Ulaan Bator waar we direct werden opgepikt door onze gids voor de 3 daagse (prive) trekking door het Terelj Nationaal Park. Samen met onze gids Joy (ook deels als vertaler), de lokale gids TerTer enstier Bertus die de wagen voorttrok. Het landschap in het park was werkelijk prachtig en onbeschrijfelijk, en de trekking was dan ook super mooi. Ondanks dat het weer met de dagen wisselde (van 30 tot 10 graden, met en zonder regen) bleef het landschap prachtig. We hebben de eerste nacht gekampeerd onder een sterrenhemel die we nog nooit zo hadden gezien en de tweede nacht sliepen we bij de lokale gids thuis in zijn Ger tent. Daar hebben we kennis gemaakt met zijn familie, hebben we lokale poducten geproefd (thee met melk en zout, gedroogde kaas, schapenkaas, koekjes met melkroom, besjes) en waren ze zo vriendelijk dat ze ons het bed van hen zelf aanboden om in te slapen. Het was een indrukwekkende belevenis om bij zijn familie thuis te mogen slapen.

Na de trekking verbleven we nog een dag in Ulaan Bator, maar dat is nauwelijks noemenswaardig. We zagen vanaf toen dan ook uit naar Beijing en na ruim een een dag in de trein, met wederom mooie uitzichten, kwamen we hier, op de eindbestemming van deze treinreis aan. De treinreis is prachtig geweest, we hebben veel beleefd, gezien, indrukken opgedaan en nieuwe vrienden gemaakt. De treinreis bouwde zich op met een steeds mooier uitzicht en het eindstuk Beijing belooft ook wat! We blijven hier lekker een week om een beetje bij te komen van de treinreis en om de tijd te hebben al het prachtigs van de stad te zien.

Tenslotte willen we jullie niet het volgende onthouden; we zijn vlak voor onze reis geinterviewd door Claudia en Freek van Backpackgek. Het resultaat kunnen jullie hier lezen: http://www.backpackgek.nl/backpackgek-interviewt-ilse-en-marcel/

Robert en Monique

Goed om te lezen dat jullie het zo naar je zin hebben! Veel plezier in Beijing!

Quirijn

Wat een mooi verhaal weer: word er jaloers van! Erg leuk om met jullie mee te leven! Geniet ervan in Beijing! GrQ

oma nederveen

wat heb ik genoten van jullie reisverhaal het is nu zondagmorgen voor de tweede keer gelezen wat zullen jullie een hoop mooie dingen zien geniet er maar van hoor groetjes oma nederveen

Anita

Klinkt als een mooi begin van jullie reis!

Jolanda en Hans

Hoi Ilse en Marcel,
Wat een verhaal zeg en dat al na drie weken, we bereiden ons maar goed voor op de rest.
Het ene treintje is het andere niet, zo zie je maar weer het is nooit zo als je denkt dat het is. Wel leuk die verrassingen.
Groetjes uit Breda en tot het volgende verhaal.

Jolanda en Hans

O ja, ook van Mollie de groetjes, het is een boefje geworden hoor.

Ilse en Kees

Hoi Ilse en Marcel,
Dat klinkt allemaal weer geweldig wat jullie de afgelopen weken beleefd hebben. Leuk dat jullie ook al foto's bij het reisverslag hebben. Geniet van Bejing na de vermoeiende treinreis!
liefs

Marsha

Heej!

Mooi begin hoor, dat belooft heel wat voro de rest!

Groet!

opa en oma.

Wat een mooi verhaal ,wij hebben het gelezen en dat is nog maar het begin van de reis.
Wij kijken weer uit, naar het volgende verhaal.
Groetjes Oma en Opa.
Dikke kus.

Hans

Klinkt te gek allemaal, en leuk geschreven!

Liefs uit Enschede!

Reisdewereldrond.nl

Mooie start van een mooie tijd! Geniet!

Erwin en Tessa

De trein was prima, wel erg harde seats. Jullie succes met de 30 uur die jullie nog te goed hebben. Het is wel een hele leuke ervaring tussen de locals.

PS: vergeet de noodles niet. In de trein is er een heetwatertap.

Happy travels

Chi

wow, so in love with your journey so far. Although I still need to use Google Translate to understand everything you've written. Kinda miss travelling already. Continue to have fun :)

Carla Engelbert

Hoi Marcel en Ilse
Ik ( moeder van Ingrid ) ben nu al onder de indruk van wat jullie al gedaan hebben en de prachtige foto's en de reisverhalen.
Veel geluk samen en tot mails!
Groeten Carla

Thea en Ton

Hoi Ilse en Marcel

We hebben via skype al wat over de reis gehoord,maar de foto's en jullie verhaal maken het helemaal compleet.
Mooie foto's hebben jullie gemaild,en Ilse je zonnebril staat je goed.

Groetjes pap en mam

Inge

Lees net bij die andere wereldreizigers dat jullie gezellig een hapje gegeten hebben! Grappig hoe klein de wereld dan is... :-)

Ben onder de indruk van de foto's van Mongolië, ook maar eens toevoegen aan t lijstje!

Groetjes uit de parel van het zuiden!

Piet Rijk

Hoi Ilse/Marcel,

Leuk om jullie verhalen te lezen over Riga, Moskou en de treinreis naar Beijing. Geniet van alles en een goede gezonde reis toe gewenst,