Ilse en Marcel op wereldreis

Going down under, mate!

Inmiddels hebben we India achter ons gelaten en verblijven we alweer ruim een week in het land van de uitgestrekte outback, Aboriginals, de Flying doctors en Skippy. Iedereen noemt elkaar hier mate en de lijfspreuk is 'no worries'. We zijn in Australie!

Onze laatste halte in India is de hoofdstad Delhi. Hier merken we dat een maand reizen in India best vermoeiend voor ons is geweest. In Delhi doen we daarom rustig aan en bekijken we een aantal van de highlights. Daarna vliegen we naar Singapore, waar Dylan en Cheryl - die we op kamelensafari in Bikaner hebben ontmoet - ons het oosten van de stad laten zien.

Vanuit Singapore is het nog ruim 4 uur vliegen naar Darwin, waar we voor dag en dauw aankomen en weer terug zijn in de westerse wereld. Een van de dingen waar we erg blij mee zijn in Darwin, zijn de supermarkten die op de Hollandse Albert Heijn lijken. Je kunt hier vanalles krijgen en omdat er in het hostel ook kookfaciliteiten zijn, kunnen we voor het eerst sinds 3 maanden weer ons eigen eten koken. Het wordt een lekkere pasta, heerlijk na alle curry's en noodles!

Vanuit Darwin bezoeken we de 2 hoogtepunten van de regio: Kakadu National Park en Litchfield National Park. Kakadu is vooral bekend vanwege het grote aantal krokodillen dat hier leeft, zowel zoet- als zoutwaterkrokodillen maken de wateren hier onveilig. Ook kun je er oude kunstwerken van de Aboriginals (de oorspronkelijke bewoners van Australie) op de rotsen bekijken. Op de dagtour die we in Kakadu maken, varen we over Yellow Waters waar we veel grote zoutwaterkrokodillen en ander wildlife zien. Daarna beklimmen we de rotsen bij Ubirr (waar een beroemde scene uit Crocodile Dundee is opgenomen) waar onze gids uitleg geeft over de rotskunstwerken van de Aboriginals. Elke schildering kent een boodschap op 6 verschillende niveaus: het eerste niveau is het eenvoudigst en bedoeld voor kinderen, terwijl het diepste niveau een zeer wijze les voor de alleroudsten is. Door Litchfield National Park rijden we met onze eigen huurauto rond, een ideale manier omdat we lekker zelf kunnen bepalen waar we heen gaan en hoe lang we er blijven. Marcel moet wel even wennen aan het linksrijden, maar na 2 keer ruitenwissen in plaats van richtingaangeven gaat het prima. In Litchfield bevinden zich veel watervallen die vanaf een plateau naar beneden vallen, erg mooi! Ook is er een vlakte vol met termietenheuvels, waarvan er sommige meer dan 4 meter hoog zijn! Langs de weg komen we ook nog een groepje walibi's tegen. Deze kleine kangoeroe-achtige beesten zijn helemaal niet bang en lopen niet eens weg als we uitstappen om foto's te maken. We vinden ze trouwens het leukst als ze wel weghoppen!

Op de dag van het bezoek van president Obama aan Darwin verlaten wij de stad om met de bus 1.500 kilometer naar het zuiden te rijden. De bestemming is Alice Springs in het hart van Australie. De busrit van 20 uur door de outback gaat met 3 films, wat kletsen met de Nederlandse Marie-Louise en een beetje slapen snel voorbij. Aangekomen in Alice Springs vallen we bijna omver van de hitte. Het is hier bijna 40 graden en kurkdroog, heel normaal voor de tijd van het jaar.

De volgende dag vertrekken we op een tour naar Uluru (Ayers Rock). Deze grote, rode rots is naast de kangoeroe en boomerang een van de bekendste symbolen van Australie. Met een groep van 21 jonge mensen kamperen we 2 nachten in de outback. De eerste dag van de tour bezoeken we Kata Tjuta, een rotsformatie vlakbij Uluru die 350 miljoen jaar geleden ontstaan is na een ijstijd, en rijden we naar Uluru voor de zonsondergang. Helaas is het te bewolkt voor een mooie zonsondergang die de rots rood doet opgloeien, maar toch genieten we van het bijzondere plaatje van een eenzame rots op een lege vlakte. Na een nachtje kamperen gaan we weer naar Uluru, dit keer voor de zonsopkomst en een wandeling om de rots heen. Het weer die dag is uitzonderlijk: het regent en is maar 20 graden. Niet bepaald wat we verwacht hadden van het droge, hete hart van Australie, maar wel ideaal weer voor de wandeling om Uluru. Na de wandeling rijden we naar Kings Canyon, ontstaan door een zware aardbeving miljoenen jaren terug, waar we de volgende dag in wederom koel weer rond de canyon wandelen. De canyon zorgt met zijn stijle wanden en mooie rode kleur voor spectaculaire plaatjes.

Terug in Alice Springs ontmoeten we Anita, die we via internet al volgden. Zij is 5 maanden op reis door Australie en Nieuw-Zeeland. Leuk om iemand die je via Twitter kent eens in levende lijve te zien! Na een nacht slapen pakken we de bus voor weer een lange rit nog verder down under. In 21 uur brengt de bus ons naar Adelaide aan de zuidkust. Hier pikken we vrijdag ons mobiele huisje op waarmee we tot vlak voor oud & nieuw zullen rondrijden door het zuiden van Australie.

Hans

Hoi Luitjes,
Wat een verhaal weer zeg, 40 gr heerlijk en ook voor de 20 gr doe ik het hoor.
heeft toch wel wat die westerse wereld, toch.
En euhh, eet maar eens lekker.
Mooie foto's ook, julie zuller er wel heel veel hebben.
Succes met de autorit straks naar Sidney.
gr en een dikke knuffel.

Pap.

Anita

Hi mates;)!
Wat leuk dat ik in jullie verhaal genoemd wordt! We hebben gisteren nog de lion king gekeken (en ben niet in slaap gevallen). Veel plezier nog op jullie reis, was echt leuk jullie te ontmoeten!
Gr. Anita

Quirijn

Hoi weer!
Alweer een leuk stuk om te lezen! Australië lijt me fantastisch! Geniet ervan daar en ik kijk weer uit naar het volgende verhaal.
Gr.
Quirijn

Ingrid

Jullie steken nog wat wit af tegen de rode rotsen ;-). Maar ja het is daar zomer geloof ik dus dat zal wel goed komen. En grappig iemand van Twitter te ontmoeten!
Groetjesss

Annemarieke

Dag lieverds! Weer een mooi en enthousiast verhaal. Ik moest vooral erg lachen om de verwisseling van de ruitenwissers en richtingaanwijzer;) Lijkt me heerlijk om weer even "Westers" te kunnen shoppen en iets anders te kunnen eten dan rijst en noedels. De foto's zijn weer prachtig trouwens! Geniet van jullie mobiele huisje van de komende tijd en tot mails,
liefs
Annemarieke (en natuurlijk groetjes van Jon)

Jan Hoogteijling

Ha Marcel en Ilse,

Wat maken jullie toch een prachtige reis. Interessante impressies en leuke foto's! In Australie ben je denk ik geografisch het verst verwijderd van Nederland. Maar er is natuurlijk ook een wereld van verschil tussen jullie nomadenbestaan en het werk hier in Den Haag. Wij hebben net de behandeling van het Belastingplan in de Tweede kamer achter de rug. Daarnaast houdt de fiscale behandeling van de eigen woning de gemoederen hier flink bezig. Dus Marcel, anders had je daar nu je tanden in mogen zetten. Wees gerust, ook de Haagse wereld draait door en als het ene beleidsvraagstuk is opgelost, dient de volgende uitdaging zich aan.
Geniet van jullie reis!
Hartelijke groeten,
Jan

Robert

Hoi Marcel en Ilse,

Who 40C, dat is wat anders dan in de kou wakker worden en je ruiten moeten krabben.
Veel plezier met het vervolg van de reis!

Groetjes,

Robert

oma nederveen

6 december 15.19 uur zo net jullie kaart ontvangen hier is het weer niet zo mooi hoor net weer een flinke bui geweest ik wens jullie ook een fijn en gelukkig nieuwjaareel gezondheid en geniet van al het moois en het mooie weer groetjes en een dikkeknuffel van oma nederveen

Ton en Greet Verhart

Heeft U wel eens een mooie reis gezien ? kijk dan naar dit stel ILSE en MARCEL, geweldig om rond te toeren op deze bol, groeten Haastrecht. Ton en Greet

Tiara Tours