Ilse en Marcel op wereldreis

Road Trip Part I

Australië is een enorm land en de beste manier om een stukje daarvan te verkennen is met je eigen camper. Daarom zijn we in Adelaide in onze Backpacker camper gestapt met als eindbestemming Sydney. Het eerste deel van onze roadtrip brengt ons vanuit de wijnstreek ten noorden van Adelaide, via het prachtige Kangaroo Island, langs de Grampians en voert over de wereldberoemde Great Ocean Road. En al die hoogtepunten in nog geen twee weken!

Na de verplichte info-dvd krijgen we onze camper mee. Via een kronkelweg rijden we in de regen naar de Barossa vallei, Australische bekendste wijnstreek (o.a. Jacobs Creek). De volgende dag helaas nog steeds regen, dus gaat onze bikes and wines tocht door de wijngaarden niet door. We gaan zelf lopen naar een aantal wijnhuizen dichtbij het dorp, waar we heerlijke wijnen proeven en ook een paar flesjes kopen voor tijdens onze trip.

Na Barossa is onze volgende stop Kangaroo Island. Onder een stralend blauwe lucht rijden we naar de ferry. Onderweg picknicken we met uitzicht op een prachtig stukje zee. Als we de ferry afrijden, zien we meteen waar het eiland zijn naam aan dankt. Langs de weg zien we heel veel kangoeroes. Helaas allemaal slapend! Op Kangaroo Island kamperen we op mooie campings die verscholen in de bossen of prachtig aan zee liggen, waar je af en toe verrast wordt door kangoeroes die rustig naast de camper staan te grazen. We zijn erg onder de indruk van het eiland. Vooral de mooie kusten met ruige rotsen en de afwisselende natuur (bossen, zandduinen, stranden) vinden we prachtig! En ook de vele dieren die we op het eiland zien, naast kangoeroes o.a. zeeleeuwen, zeehonden en koala.

Vanaf Kangaroo Island zetten we met onze camper koers naar de Grampians. Onderweg slapen we nog een nachtje op een camping in een park aan de kust en vlakbij een felblauw vulkaanmeer. De Grampians zijn een bergketen die vrijwel uit het niets oprijst uit het vlakke landschap. Daaromheen ligt een groot Nationaal Park waar we twee nachten kamperen, verschillende wandelingen maken en de hoogste berg van het park beklimmen. Met alle kangoeroes is het kamperen echt fantastisch. Ze komen 's avonds om ons welterusten te wensen en 's ochtends als je de gordijnen openschuift begroeten ze je weer. Ils werd zelfs bijna bestormd door een kleine kangoeroe! Even schrikken, maar wel leuk al die beesten zo dichtbij.

Na ons bezoek aan de Grampians wacht een van de highlights van Australië op ons: de Great Ocean Road. Deze weg langs de zuidkust (uitgehouwen door soldaten die terugkwamen uit WO I om ze aan het werk te houden en als eerbetoon aan alle gesneuvelde soldaten in de oorlog) loopt pal langs de oceaan en voert van het ene naar het andere spectaculaire uitzichtpunt. We stoppen dan ook om de paar kilometer om foto's te maken van de woeste oceaan die op de al even ruige rotsen slaat. Dat langs dit stuk van de kust honderden schepen zijn vergaan kunnen we ons goed voorstellen. Na alle mooie plaatjes die we zien (o.a. London Bridge en Lorch Ard Gorge) hebben we bij het absolute hoogtepunt en de grootste toeristentrekker, de 12 Apostles, niet zo'n wow-gevoel meer. Maar ze zijn absoluut erg mooi. Acht of negen rotsen die een stukje uit de kust overeind staan in de ruige oceaan. Hier gaan we nog twee keer terug: een keer om 's avonds de pinguins aan land te zien komen en een keer 's ochtends vroeg onder een heldere hemel met de ochtendzon (en zonder toeristenmassa).

Uiteindelijk rijden we de hele Great Ocean Road in drie dagen. Onderweg kamperen we op een camping met fantastisch uitzicht over een baai in Great Otway National Park, waar we ook een stukje van de 100 kilometer lange Great Ocean Walk lopen. Ook komen we hier veel koala's tegen, die lekker lui in de boom blijven zitten zodat we ze goed op de foto kunnen zetten.
Na drie dagen laten we de Great Ocean Road achter ons en rijden we naar zonnig Melbourne. Hier blijven we een paar dagen om de stad te verkennen en ontmoeten we Leon en Cindy, die hun Nederlandse leven verruilen voor Australië.

Hans

Hoi Ilse en Marcel,

Wat een story weer zeg, genieten hoor. jullie moeten het wel naar je zin hebben, als je leest wat je allemaal ziet dan kan dat niet anders.
En ja een beetje schrikachtig is Ilse altijd wel geweest maar ja, je wordt niet elke dag besprongen door een kangaroe. Veel plezier met jullie trip naar Sydney.
gr Pap

Thea en Ton

Hoi Ilse en Marcel,

Wat een mooi verhaal weer en prachtige foto's. Ilse,
ik zou ook schrikken van een kangoeroe dichtbij hoor !!
Veel plezier met jullie rondtour met de camper.
Groetjes pap en mam

Leon & Cindy

Hey mates,

Was top om jullie weer even te zien! Zeker met een heerlijk zonnetje en 28 graden :))

Heel veel plezier op jullie weg naar Sydney en wie weet tot in NZ.

Xoxo

rene zimmerman

Nog een berichtje van Rene Zimmerman
Wat hebben jullie de website leuk geïllustreerd!
Geniet van Australië

Annemarieke

Lieverds! Wat een prachtig verhaal weer! Het klinkt allemaal fantastisch. En die foto's! Fijn om te lezen dat jullie zo aan het genieten zijn! Het moet een onvergetelijke ervaring zijn, al dat moois! Geniet van het vervolg van de roadtrip. Ik kijk er naaruit om deel 2 te lezen;)!
liefs en een dikke knuffel,
Annemarieke (en groetjes van Jon natuurlijk!)

Carla

Jullie zien en ervaren veel. Ik vind het fijn om het te lezen en de foto's te bekijken. Hier is alles de recessie en dat verhaal van jullie is opwekken d, als je snapt wat ik bedoel.
Groetjes en hou het gezond!
carla

Leen en Jeannette

Hallo Ilse en Marcel, he he helemaal bijgelezen. Wat een avonturen maken jullie mee. En zoveel vervoermiddelen ook.
Alvast fijne Kerstdagen en een goede jaarwisseling down under.

Groetjes,

Jeannette