Ilse en Marcel op wereldreis

Cruisen over het vulkanische Noordereiland

Op dit moment zijn we in het zuiden van het Noordereiland, hebben we met ons campertje alweer ruim 1.800 km in Nieuw-Zeeland afgelegd, weten we dat ook Nieuw-Zeelandse zomers nat kunnen zijn en hebben we al flink wat mooie dingen gezien. Kortom, tijd voor een update vanaf de andere kant van de wereld.

Na 2 dagen Auckland pikken we onze camper op. Dit keer hebben we een feloranje MPV van Spaceships. Elke Spaceship heeft een naam en die van ons is Babylon 5 gedoopt. Het ophalen duurt even, maar uiteindelijk kunnen we in Babylon 5 aan onze tour door Nieuw-Zeeland beginnen. 5 km later zijn we alweer gestrand bij de supermarkt met een lege accu (Marcel was de lampen vergeten, oeps!). Gelukkig helpt een vriendelijke Kiwi (zo noemt men de inwoners hier) ons met z'n startkabels weer op weg.

De eerste bestemming is Bay of Islands, zo'n 250 km ten noorden van Auckland. In Bay of Islands gaan we een dag zeilen op de Lion of New Zealand. Dit zeiljacht heeft o.a. meegevaren in de voorloper van de Volvo Ocean Race. Het is alles behalve stilzitten aan boord: we helpen de crew met het heisen van de zeilen, overstag gaan en navigeren. Ondertussen genieten we van passerende dolfijnen en het mooie uitzicht. Een fantastische dag op het water!

Vanuit de Bay of Islands rijden we terug richting Auckland, waar we nog een nacht in een natuurpark kamperen. De volgende dag touren we verder naar Whakatane in de Bay of Plenty, waar we volgens de Lonely Planet het hele jaar door walvissen kunnen spotten. Helaas vertelt de dame van de toeristeninfo ons dat er al een tijdje geen walvissen gezien zijn en dat er geen tours gaan. Daarom besluiten we door te rijden naar een gehuchtje waar een camping met hotsprings (een waterbron die door vulkanische activiteit wordt opgewarmd) ligt. Hier genieten we van het heerlijke warme water, dat overigens wel naar rotte eieren ruikt (door het zwavel van de vulkaan).

Op dit deel van het Noordereiland vind je erg veel vulkanische activiteit. De volgende dagen van onze road tripstaan dan ook in het teken van vulkanen. Eerst beklimmen we de 821 meter hoge Putauaki, waar we vanaf de top een panoramisch uitzicht hebben over de Bay of Plenty. Na de beklimming vervolgen we onze weg naar Rotorua en passeren we een aantal mooie meren. Vlakbij de stad kamperen we op een camping met uitzicht over een klein meertje. Rotorua ruikt als een scheikundelokaal door alle vulkanische gassen die er opstijgen. Dat ervaren we pas echt als we Whakarewarewa bezoeken. Dit dorpje in een stad ligt tussen de bubbelende modderpoelen, stomende meertjes en spuitende geisers. Dit alles zorgt voor een mooi, maar stinkend schouwspel.

De volgende stop in het vulkanisch hart van het Noordereiland is Taupo, dat op de oevers van het gelijknamige meer ligt. In Taupo nemen we - omdat de harde wind kayakken niet toelaat - een 'fout' toeristenbootje dat ons op het meer rondvaart naar o.a. een stukje moderne Maori kunst. Dit zijn grote rotsen boven het water, waar mooie Maori beeltenissen uitgehouwen zijn. Daarna verbazen we ons over demooie kleur van het water en deenorme kracht waarmee dit door de Huka Falls stroomt. De rest vande middag relaxen we in de hotsprings bij onze camping.

Nog steeds hebben we niet genoeg van vulkanen. De volgende die we bezoeken heet Tongariro. Deze ligt in het Tongariro National Park en om hem van dichtbij te kunnen zien moeten we wat meer moeite doen. De 19,4 km lange Tongariro Alpine Crossing voert namelijk langs deze vulkaan. Op de eerste dag dat we deze hike willen maken, is dit vanwege de harde wind niet verantwoord. We brengen daarom een dag door met lezen en internetten en hopen op beter weer voor de volgende dag. Beter weer is het de volgende ochtend zeker. Helaas betrekt de lucht, maar het is nog goed genoeg om aan de tocht te beginnen. Het eerste uur is het alleen mistig en zien we weinig van de omgeving. Daarna begint het te regenen en als we bovenop de Red Crater zijn, steekt er ook nog een harde wind op, die ons bijna naar beneden blaast. Tijdens de afdaling opent het wolkendek zich en verschijnen prachtige meren en een schitterend vulkaanlandschap uit de nevel. Achter ons zien we nu pas goed hoe de Red Crater en Mount Ngauruhoe (Mount Doom uit Lord of the Rings) er uitzien. In de zon warmen we ook wat op, zodat onze handschoenen uit kunnen. Even verderop worden we ook nog getrakteerd op een prachtig uitzicht over Lake Taupo. Kortom: een fantastisch gebied om doorheen te wandelen!

Waren we voordat we aan de Alpine Crossing begonnen nog niet ondersteboven van de schoonheid van Nieuw-Zeeland, deze hike met z'n prachtige uitzichten doet ons beseffen dat het toch wel een erg mooi land is!

Vanuit Tongariro National Park rijden we over de Forgotten World Highway - een 150 km lange weg die door een mooi, groen heuvellandschap slingert - naar New Plymouth. New Plymouth ligt aan de voet van de Taranaki (jawel, weer een vulkaan), waar we de dag erna helemaal omheen rijden. Taranaki is het voorbeeld van een perfecte vulkaan (een klassieke kegel) waar we dankzij het heldere weer een mooi uitzicht op hebben.

We laten Taranaki achter ons en rijden verder naar het zuiden, naar Wellington. Als we uit de auto stappen, begrijpen we meteen de bijnaam van de hoofdstad van Nieuw-Zeeland: Windy Welly. We waaien namelijk bijna omver! Over een paar uur nemen we de ferry naar het zuidereiland, waar we de komende weken verder touren. We zijn benieuwd hoe het aan de andere kant van het water is.

oma nederveen

donderdag nacht 2uur49 ik kon niet slapen dus dacht ik ga maar even een potje patience zag ik jn de post een nieuw verhaal van jullie prachtig hoor heb ook een mooie foto van ilse staatnu op depc als blik vanger groetjes oma

Hans

Kom ik op mijn werk, zie ik jullie bericht, dus het eerste kwartier is weer snel voorbij.
Wat een ervaringen weer, en ja toch wel handig een zoemer als je uitstapt voor de verlichting van d auto.
Succes verder met de tocht en maar hopen dat het niet zo hard waait tijdens de overtocht.
gr. Hans

Quirijn

Hallo daar weer aan de andere kant van de wereld! Leuk verhaal wederom. Groeten aan alle andere kiwi's ;)!
GrQ

Jolanda

Leuk om al jullie avonturen weer te lezen, jammer dat het niet zulk mooi weer is, ondanks dat het zomer is, maar wie weet, verandert dat de komende weken nog, Veel plezier nog in Kiwi land, moet elke keer als ik een kiwi (op de fruitmand op mijn werk) aan jullie denken, (en werk op dit moment heel veel), groetjes en een knuffel.

Opa en Oma.

Hallo, Ilse en Marcel.Weer een leuk verhaal. Jammer,dat het niet zo mooi weer is. Maar jullie vermaken je wel. En nog bedankt voor de mooie kaart! Groeten van Opa en Oma.

Carla Engelbert

Hoi Ilse en Marcel.
Gaaf om dit allemaal te mogen meemaken, ik denk dat het onvergetelijk mooi is daar.
Zo te lezen zijn jullie in goede conditie, anders zal zo'n hike niet lukken.
Nou, tot horens maar weer en alle goeds

Thea en Ton

Hoi ILse en Marcel,

Leuk om jullie belevenissen weer te lezen,jammer van het weer.maar jullie vermaken je wel.Nogmaals bedankt voor het heerlijke ontbijt,dat was echt een verrassing.

groetjes pap en mam

Leon en Cindy

He wereldreizigers,
Bedankt voor weer een geweldig verhaal die we gelijk kunnen gebruiken als voorbereiding op onze trip van het zuid naar het noord eiland van volgende week.
Aan de andere kant van het water in Melbourne gaat het top. We hebben gisteren een dag doorgebracht bij de australian open, wat een geweldig spectakel!
We hopen jullie in NZ volgende week te ontmoeten

Ciao xx

Annemarieke

Het klinkt weer geweldig. Geniet er verder nog maar heel erg van!
liefs,
Annemarieke

Hugo

Ha Marcel & Ilse!

Blij dat jullie nog even vrij zicht hebben gehad op tongariro. Anders hadden jullie hem nog een keer moeten doen ;)

Enjoy, het zuidereiland is minstens zo spectaculair!

Angela & Nils

Hi Ilse & Marcel,
interesting stopping by at your site and where you are. We are leaving the south island of NZ to the north on 31th of january and are now on the west coast. If you are heading south on the west coast, let us know...
enjoy your trip,
all the best, Angela & Nils

Erwin en Tessa

Bedankt voor alle tips! Wij zijn nu in Rotorua. Waarschijnlijk gaan we volgende week naar het zuider eiland. Wat zijn jullie plannen? Enjoy!

Tiara Tours