Ilse en Marcel op wereldreis

Te land, ter zee en in de lucht

Het vorige verhaal eindigde in het zuiden van het Noordereiland. Inmiddels zijn we in het zuiden van Nieuw-Zeeland en hebben met onze camper meer dan 2.000 km over het Zuidereiland getourd, 30 minuten over een spectaculair berglandschap gevlogen en walvissen gespot op zee. Om maar een paar dingen te noemen die we in de afgelopen weken hebben gedaan.

Vanuit Wellington brengt de ferry ons in een kleine vier uur naar het Zuidereiland. Tijdens het laatste deel van de overtocht maken we gelijk kennis met een prachtig stukje van de Marlborough Sounds. Door dit fjordengebied vaart de boot naar Picton, van waaruit we nog een klein stukje naar een mooie kampeerplek rijden.

De volgende ochtend slingeren we via een bochtig weggetje langs de fjorden op weg naar Abel Tasman National Park. De spanning stijgt naarmate we dichterbij het national park komen. Marcel heeft namelijk een skydive geboekt. In een prachtige overall en harnas gehesen stapt hij in een klein vliegtuig om er 5.000 meter hoger weer uit te springen en 70 seconden vrije val te ervaren. Een fantastische ervaring!

In Abel Tasman NP laten we ons door een watertaxi afzetten op een strandje dat zo'n 22 km van onze camping ligt. Vanaf het strand lopen we via (een deel van) de Abel Tasman Coastal Track terug naar de camping. Tijdens de tocht blijven we ons verbazen over de mooie kleur van het water en we kunnen ons dan ook niet bedwingen van elk mooi uitzicht een fotootje te schieten.

De volgende stop op de route ligt een stukje naar het zuiden en heet Nelson Lakes National Park. In dit park kamperen we aan één van de meren, nadat we de camping waar we eerst wilden staan ontvlucht zijn vanwege de sandflies. Deze minuscule vliegjes komen in hordes, bijten venijnig en laten prachtige rode plekjes achter die je nog een kleine week jeuk bezorgen. Voor we de volgende ochtend op pad kunnen, moeten we eerst de ruiten ontdooien. Het was dus bibberen van de kou die nacht.

Vanuit het merengebied rijden we naar de oostkust over een weg die tussen twee bergketens voert en einidgt in het wijngebied rond Blenheim In Blenheim huren we twee fietsen (met de verplichte helmen) en cruisen we tussen de wijngaarden waar driekwart van alle Nieuw-Zeelandse wijn geproduceerd wordt. Dankzij het lekkere weer en de mooie omgeving erg vermakelijk! De fietsen leveren we waarna we een camping aan zee (letterlijk op het strand) opzoeken.

Aan de oostkust gaan we naar Kaikoura. Hier komen we - niet geheel toevallig - Cindy en Leon tegen, die we in Melbourne hebben opgezocht. Zij zijn op vakantie in Nieuw-Zeeland en met z'n vieren eten we een hapje in de lokale pub. De volgende ochtend gaan we met elkaar de zee op om walvissen te spotten. De score: we zien één walvis, veel dolfijnen en veel albatrossen. Na alle positieve verhalen over walvisspotten zijn we toch een beetje teleurgesteld dat we er slechts één op redelijke afstand zien. Zeker na onze ervaringen op whale tours in Argentinië waar je de walvissen bijna kon aanraken. We drinken koffie met Cindy en Leon, zeggen hen en de oostkust vaarwel en steken het Zuidereiland middendoor om te overnachten aan de westkust.

Aan de westkust rijden we langs de pancake rocks, door de zee uitgesleten stukken steen die op stapels pannenkoeken lijken: wel een grappig gezicht. Daarna volgen we de kust verder naar het zuiden met bestemming Franz Josef en Fox Glacier. Dit gebied, dat bekend is vanwege z'n gletsjers,is een grote toeristenattractie. Wij boeken er een helicoptervlucht voor de volgende dag en hopen hard op helder weer, want op het moment van boeken regent het nogal en is van de mooie omgeving niets te zien. Als we de volgende ochtend naar de helicopter lopen is het een mooie heldere dag. We stijgen op en al gauw vliegen we langs Fox Glacier richting Nieuw-Zeelands hoogste piek, Mount Cook. Vanuit de heli genieten we van het schitterend uitzicht over de besneeuwde, ruige toppen, de Fox en Franz Josef gletsjers en zien we de zee aan de andere kant. Ook landen we op de Franz Josef gletsjer. 30 minuten later zijn we een fantastische ervaring en een paar honderd foto's rijker.

We rijden verder zuidwaarts, steken de Haast pas over en passeren het prachtige merengebied rond Wanaka en Queenstown, op weg naar het fjordengebied in het zuiden. Daar aangekomen horen we dat het weer - dat tot dan toe op één dag na prachtig is - om gaat slaan net op de dag dat wij door de fjorden willen varen. Gelukkig kunnen we de cruise omboeken naar een dag eerder, zodat we met blauwe lucht en een zonnetje door de Milford Sound (één van de fjorden) varen. Echt schitterend die hoge bergen en watervallen zo dichtbij de boot.

Op dit moment zijn we bijna op het meest zuidelijke puntje van het Zuidereiland en hebben we nog anderhalve week om van het prachtige land te genieten.

Loes

Wat een leuke herkenbare verhalen! Krijg bij het lezen wel last van heimwee ;-)
Geniet nog van het mooie NZ voordat je in het volgende avontuur duikt!
Groetjes vanuit Twente

Hans

Wat een verhaal weer, ga nu werken en lees vanmiddag op mijn gemakje de gehele story.

Pap

Hugo

Wat een onwijs vette trip!
Vergeet de meren pukaki en tekapo niet te bezoeken op de terugweg naar het noorden. Bij Pukaki heb ik gekampeerd aan de rand van het water met flying kiwi :)

Marc & Jessica

Hoi Marcel & Ilse,
Dit is weer zo vet om te lezen. En ook zo lekker herkenbaar. Skydive, helicoptervlucht, netjes hoor... Top dat jullie de toch Milford Sound hebben kunnen verzetten. Hiervoor moeten wij nog een keer terug naar NZ...;-)

Genietse.
Gr. Marc & Jessica

omanederveen

wat een mooi verhaal weer en wat zien jullie een prachtige omgeving ik geniet met je mee hoor tot de volgende keer groetjes oma

Thea en Ton

Hoi Ilse en Marcel,

Wat een mooi verhaal en prachtige foto's.Geniet nog even van het mooie NZ voor jullie de volgende trip naar Azie gaan maken.
Groetjes pap en mam

Stef

Jullie worden verwend ... slecht 1 walvis gezien ...

Maar wij hebben natuurijs :). Van het weekend op de vlist (en in de polder) geschaatst en ook boven de maarseveense plassen.

Ik geef toe, in vergelijking met jouw verhalen valt het in het niets. Had nog ingelogd op skype vanavond maar je was er niet. We spreken elkaar later.

Wij gaan vrijdag naar Honduras!! Geniet ervan want wij gaan dat ook doen.

Tiara Tours