Ilse en Marcel op wereldreis

Bye bye New Zealand, hello again Asia!

Drie maanden geleden verruilden we de chaos van India voor de ons bekende westerse wereld in Australië en Nieuw-Zeeland. Twee lange road trips over deze twee eilanden later zijn we aan een nieuw hoofdstuk van onze wereldreis begonnen terug in het altijd levendige Azië. Onze eerste bestemming daar is een tropisch eiland in het zuiden van Thailand waar we de komende dagen van zon, zee en strand gaan genieten! Maar voor we echt aan onze volgende hoofdstuk beginnen, eerst een update van onze laatste dagen in Nieuw-Zeeland.

In het uiterste zuiden van het Zuidereiland volgen we een aantal dagen de Southern Scenic Highway. Een boekje over deze weg beschrijft de route en geeft informatie over mooie plekken om te bezoeken. Af en toe rijden we flinke stukken over stoffige, onverharde wegen, maar zo komen we wel op plaatsen langs de kust met mooie uitzichten, waar we ook nog het nodige wildlife zien. Zo hebben we geluk en zien we zeldzame yellow eyed pinguïns en veel zeeleeuwen en zeehonden op het strand en de rotsen. De route die we rijden is over het algemeen erg rustig, maar op een punt hebben we ineens duizende tegenliggers. We moeten zelfs even stoppen om ze allemaal te laten passeren. Wel erg grappig om midden op de weg omringd te zijn door zoveel schapen!

De Southern Scenic Highway eindigt in Dunedin van waaruit wij het Otago Peninsula op rijden. Ook hier zoeken we een paar mooie plekken langs de kust op met wederom mooie vergezichten, veel zeeleeuwen en via kilometers onverharde weg om erheen te rijden. In Dunedin rijden we alleen naar de steilste straat ter wereld. Helaas is op de foto's niet goed te zien hoe steil het is. Om een idee te geven, naar beneden rijden gaat alleen met de rem flink ingetrapt!

Vanaf 's werelds steilste straat rollen we in een paar dagen naar Nieuw-Zeelands hoogste berg: Mount Cook. Als we vanaf de camping bij Mount Cook een stukje hiken door een prachtige vallei langs meren en gletsjers zien we opeens de besneeuwde piek van Mount Cook tevoorschijn komen. Kennelijk is dat vrij uniek om te zien, want van onze kampeerburen horen we dat ze van de twaalf keer dat ze hier waren maar twee keer de berg hebben kunnen zien. Niet voor niets noemen ze Mount Cook ook wel de berg van de eindeloze wolken. We brengen een paar dagen door met wat wandelen in het park bij de camping, bezoeken een tentoonstelling over het beklimmen van Nieuw-Zeelands hoogste top en kijken een documentaire over het Search and Rescue team: erg interessant om te zien hoe die gasten werken en vooral ook hoe vaak ze in actie moeten komen om klimmers uit een benarde positie in de bergen te halen. Helaas kunnen we niet naar de grootste gletsjer van Nieuw-Zeeland, omdat er op de weg daar naar toe vlak voor ons een ernstig ongeluk is gebeurd en de weg een paar uur dicht blijft.

Het laatste stukje road trip voert naar de kust via de enorm blauwe meren Lake Pukaki en Lake Tekapo naar het Banks Peninsula vlakbij Christchurch. In dit door vulkanen gevormde gebied volgen we een mooie route met prachtige uitzichten over het schiereiland en we kamperen er twee nachten op een boerderij met een groot landgoed.

Onze laatste halte in Nieuw-Zeeland heet Christchurch waar we onze Spaceship inleveren. Christchurch is in 2010 en 2011 getroffen door een reeks aardbevingen die het karakter van de stad enorm hebben veranderd en waarvan de gevolgen nog duidelijk zichtbaar zijn. We zien zwaar beschadigde gebouwen en rijden over kapotte wegen. Erg jammer, want het schijnt een leuke stad geweest te zijn waar we nu niet veel van meekrijgen.

Eergisteren stappen we in het vliegtuig en sluiten we het tweede hoofdstuk (het westerse Australië en Nieuw-Zeeland) van onze reis af om aan het volgende hoofdstuk in Zuidoost-Azië te beginnen. Na een lange reis komen we aan op Koh Lanta in het zuiden van Thailand, waar de vriendelijke ontvangst in ons guesthouse en de lekkere ligbedden waarop we lunchen ons meteen een relaxed gevoel bezorgen.

Zoals jullie gewend zijn van ons ook over Nieuw-Zeeland een paar weetjes en bijzonderheden:

• Er leven in Nieuw-Zeeland drie soorten kiwi's: de vogel, de vrucht en de bewoners van Nieuw-Zeeland.
  • De vrucht kiwi komt helemaal niet uit Nieuw-Zeeland, maar uit China en is naar Nieuw-Zeeland geimporteerd.
  • Nieuw-Zeelandse zomers zijn vaak regenachtig en ook in het begin van onze trip klaagden we daarover. Uiteindelijk hebben we prima reisweer gehad en best veel zon.
  • Ondertussen zitten we al bijna op de helft van onze tot nu toe prachtige wereldreis. Gelukkig hebben we nog 184 dagen te gaan, wat een luxe!
  • In totaal hebben we in Nieuw-Zeeland 5.525 km gereden, waarvan 3.632 km op het Zuidereiland. Jullie zien onze voorkeur!
  • Elke dag komt er in Nieuw-Zeeland wel een lichte aardbeving voor. Wij hebben op het Noordereiland twee keer het alarm hiervoor gehoord, maar niets gevoeld. Op het Zuidereiland werden we wel twee keer heen en weer geschud in ons bed.
  • Het is duidelijk dat Nederlanders zich ook in Nieuw-Zeeland hebben gevestigd. Wij aten bijvoorbeeld Verkerks salami.
  • Ondertussen hebben we 1,2 liter aan zonnebrandcreme opgesmeerd, voornamelijk in Nieuw-Zeeland en Australie. Niet vanwege de hoeveelheid zon, maar vanwege de sterke UV-straling. Je kan hier met bewolking ook goed verbranden.

Hugo

Top rit met veel herinneringsmomenten voor me. Volgens mij heb ik ook ontzettend mazzel gehad met al het weer, want ik heb slechts enkele dagen in 6 weken regen gehad in NZ.

Wist je dat het zuidereiland groter is dan het noordereiland?

Hoe is de verhouding gereden kilometers, oppervlakte & aantal bezienswaardigheden? ;)

Hans

Hoi Ilse en Marcel,
Wat een story weer zeg, het lijkt of je aan het aftellen bent, wat denk je dat wij doen......

Veel zon gewenst en we horen je binnekort wel weer.

Hans.

Thea en Ton

Hoi Ilse en Marcel,

Wat een verhaal weer en mooie foto's.
Na een lange vlucht naar Thailand, nu maar even lekker genieten van de zon.
Groetjes pap en mam

Loes Benerink

Wat een mooie foto's! En jullie hebben echt super weer gehad voglensmij. Ik had erg veel regen op het zuidereiland. Geniet van jullie thailand trip, ook een mooi land! :-)
Bas en ik waren laatst ook al aan het bedenken waar we toch nog graag naar toe wilden op vakantie.... Dit jaar geen grote reis, omdat we om het huis nog veel werk hebben liggen. Maar volgend jaar gaan we misschien wel weer een mooie reis maken....
Heel veel pelzier nog en kijk uit naar het volgende reisverhaal!

Annemarieke

Lieverds, het is weer een prachtig verhaal! Maar ik sluit me wel aan bij Hans voor wat betreft het aftellen......;) Geniet vooral van jullie volgende "hoofdstuk", ik kijk alvast uit naar augustus;)!
liefs en een dikke knuffel.

Marie-Louise

Klinkt goed! Thailand is zoo leuk, tijd om mn volgende vakantie weer te boeken haha.

Geniet er lekker van! xx

Quirijn

Leuk weer om te lezen! Veel plezier in het prachtige Thailand!!!!
GrQ

ing & stef

Hola mi hermano y su novia,

Que historia buena escribieron! Ya casi llegando hasta la mitad del viaje, wow que rapido va el tiempo.
Como ya notan estamos escribiendo en español para que practican para sus proximos destinos... Hay que ir a Centroamerica, dale!!! Nosotros nos divertimos mucho en Honduras. Llegamos hace una semana y ya sentimos hondureños (de nuevo para ingrid). Tenemos tres semanas mas para descubrir, ir a la selva, bucear entre los coralinos y descansar!! Parace a su viaje entonces ;).

Que se lo disfruten!!

Un abrazo grande.

Carla

Hoi Ilse en Marcel
Weer prachtige foto's en fijn, dat het jullie goed gaat. Wij vonden Thailand ook geweldig, er is ook heel veel te zien en te beleven.
Geniet ervan!
Groetjes